۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

دستور XREF در اتوکد(1)

این فرمان یکی از کارگشاترین فرمان های اتوکد میباشد و برای مدیریت فایل های مرجع قابلیت های زیادی دارد. 





کاربردها:

نخست : همکاری چند کاربر در ترسیم یک نقشه

برای مثال در یک پروژه گسترده لازم است هر کاربر بطور جداگانه روی بخشی از پروژه کار کند و یک کاربر دیگر تناقضات بخش هم پوشانی (اورلپ) هر بخش را کنترل کند و یا مدیر پروژه برای آگاهی از لحظه به لحظه پیشرفت پروژه آن را کنترل کند.

راه ابتدایی این است که هر کاربر فایل خود را در یک فابل اتوکد انجام دهد و بعد از هر نوبت فایل را به واحد کنترل پروژه عرضه کند و در واحد کنترل پروژه فایل ها را در یک فایل کلی درج (INSERT) کنند و هر بخش را در جای مناسب قرار دهند . مشکلات این روش این است که مدیر پروژه و کاربران در روند فعالیت و تغییرات احتمالی کاربران دیگر نیستند و بعد از جانمایی متوجه اشکالات احتمالی میشوند و زمان زیادی اتلاف میشود.

اگر از XREF استفاده شود روند پروژه به شرح زیر تغییر میکند:

باید توجه داشت این مثال در یک شبکه قابل اجرا است. ابتدا در یک فایل هر بخش جانمایی شده (بطور مثال یک مستطیل را به شش قسمت تقسیم کنید) و هر بخش را با استفاده از دستور WBLOCK با مختصات صفر و صفر به یک بلاک تبدیل کنیم . باید توجه داشت که به هنگام ساخت بلاک نباید گزینه تبدیل به بلاک فعال باشد.بعد از ساخت شش بلاک به نام های مختلف هر کدام از این بلاک ها را با دستور XREF بازنشانی میکنیم با استفاده از مختصات صفر و صفر . 



اگر درست این کار را انجام داده باشیم این بخش ها باید در کنار هم درج شده باشند. و مختصات انها با جانمایی اولیه تفاوتی نداشته باشد. حال به هر کاربر اجازه فعالیت روی یکی از این بخش ها را در همان آدرس میدهیم. اگر مدیر پروژه فایل اصلی را در اتوکد باز کند و هر کدام از کاربران به کار خود ادامه دهند در لحظه ای که فایل خود را ذخیره کنند (SAVE) یک پیغام برای مدیر پروژه ارسال میشود که کاربر شماره 3 فایل خود را ذخیره کرد شما مایل به بروزرسانی هستید و بعد از تایید مدیر پروژه فایل اصلی هم بروز میشود.



برای مثال یک نمونه برای شما اماده کرده ام که در کامپیوتر خود امتحان کنید.

فایل مدیر و کاربر 1 تا 6 


البته دستور XREF خیلی گسترده است و در فرصت های بعدی بیشتر توضیح خواهم داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما به من کمک میکند تا خدمات بهتری ارائه کنم
لطفا به بهتر شدن من کمک کنید